FELHASZNÁLÁSI FELTÉTELEK!!! FONTOS!!!
Kezdőlap > Sámánizmus > Dél-Amerika > Boglár Lajos beszélgetése Uaripira Yawalapiti-vel, egy brazil sámán-nal
Boglár Lajos beszélgetése Uaripira Yawalapiti-vel, egy brazil sámán-nal
Uaripira Yawalapiti, Boglár Lajos és Liptay András a konferencián

Boglár Lajos beszélgetése Uaripira Yawalapiti-vel, egy brazil sámán-nal

Elhangzott az ÖT VILÁGRÉSZ SAMANIZMUSA (1998. 10. 17-18.) konferencián. (A felvételt rögzítettem diktafonnal majd onnan lett átdolgozva ebbe a cikkbe.)

Beszélgetés Uaripira Yawalapiti-vel, egy brazil sámánnal.

A válaszokat fordítja Boglár Lajos antropolóus.

Bevezető információk Boglár Lajostól (B.L.)

Uaripira Yawalapiti Brazíliából 5 nap késéssel indult el, mert vannak olyan országok ahol nem számít állampolgárnak és csak kísérővel utazhat, vagyis “gyámság” alá kell helyezni. Yawalapiti egyébként a törzsének is a neve, de a Yawalapiti egy Yawala nevű diónak az embere (A Kókusz Fia, A Kőkusz Törzse).
Ahol ő él a törzs létszáma 220 fő. Brazília felfedezése óta, a törzsek visszahúzódtak a folyók forrásvidékére és csak így tudták megőrizni kultúrájukat. A “civilizáció” a század eleje óta több mint 70 törzset pusztított ki. Neki 7 gyereke van és nős.
Féltem attól, hogy megfogja ijeszteni a sok ember, de azt mondta, hogy minden évben van náluk egy összejövetel, ahol sok ember együtt van (Moitara). Minden év áprilisában összeül az összes törzs és ünnepet rendeznek ahol nagy táncok vannak, csereberélnek tárgyakat és ezt-azt. Egy nyelvet beszélnek a portugált

Kérdések a hallgatóktól (H.K.) a válaszokat Uaripira Yawalapiti adja Boglár Lajos kiegészítéseivel:

H.K.: – Nem zavarja-e a fényképezés?

Uaripira Yawalapiti: – Engem nem. De sok saman szerint a fénykép elveszi az emberek lelkét

Boglár Lajos: – Ahol jártam ott 3 törzsnél engedélyezték a fényképezést, 5 törzsnél nem

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Hogyan történik a párválasztás?

Uaripira Yawalapiti.: – Ennek 2 oldala van. AZ egyik az, hogy az illető tetszik-e X.Y.-nak. A másik az, hogy az ősi szabályok megengedik-e

Boglár Lajos: – Mivel nagyon kis létszámról van szó, figyelmebe kell venni, hogy ne legyen keresztházasodás- vérfertőzés. A házasodáskor a másodunokahúg az amíg lehet. A Singuknál sok a keresztházasság

==== saman.org.hu ===

Yawalapiti szellemeket ábrázoló maszk (Kép: Boglár Lajos)
Yawalapiti szellemeket ábrázoló maszk

(Kép: Boglár Lajos)

H.K.: – Mi a legveszélyesebb betegség?

Uaripira Yawalapiti: – A varázslat, fekete mágia

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Milyen állatok fontosak az életükben és miért?

Uaripira Yawalapiti: – 3 fontos állatot részesítünk előnyben. Egy majom-, egy madár- és egy halfajtát. Különösebb szerepük nincs.

==== saman.org.hu ===

H.K.: – A samanság apáról fiúra száll?

Uaripira Yawalapiti: – Igen, én is az apámtól tanultam

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Milyen szertartáson ünneplik meg, ha gyermek születik?

Uaripira Yawalapiti: – Nincs külön rítusa. Egy hetes koráig tudomást sem veszünk róla – addig amíg túléli a környezeti ártalmakat. Ha ezt az egy hetet túléli akkor “született” meg s ezután az egy hét után az anyjával együtt visszatér a kunyhóból, mert van egy külön kunyhó a szülésre. Majd ezután kap egy nevet a formai jegy alapján (pl.: kerek arcú) de az “igazi” nevét csak a beavatásnál kapja meg, “addig nincs is neve”

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Mi a legfontosabb rítus az életükben?

Uaripira Yawalapiti: – A halottakkal kapcsolatos rítus (Poaro Rtíus)

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Miről beszélne szívesen?

Uaripira Yawalapiti: – Hét gyermekem van, négy lány és három fiú. Összesen hét.

==== saman.org.hu ===

H.K.: – A törzsben milyen ruhát viselnek?

Boglár Lajos: – Nem viselnek ruhát. Csak díszeik vannak. Egy övük van melyen különböző díszek vannak. Tetőtől talpig átlagosan 36 db dísz van rajtuk

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Mi a feladata a törzsnek?

Uaripira Yawalapiti: – A vadászat, halászat a férfiak dolga, az ültetvények gondozása az asszonyoké

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Hisznek-e a lélekvándorlásban?

Uaripira Yawalapiti: – Létezik a test és a lélek egysége ez egy dolog de nem létezik nálunk, hogy a lélek új testet öltsön

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Hitük szerint, hogyan keletkezett a világ?

Uaripira Yawalapiti: – Ezt hosszú lenne elmondani; el kell velem jönni a falumba és ott elmesélem

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Hány éves kora óta samankodik?

Uaripira Yawalapiti: – 20 éves koromban kezdtem

Boglár Lajos: – Ez körülbelüli érték

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Az ifjakat, hoygan avatják felnőttnek?

Uaripira Yawalapiti: – Amikor a fiúk elérik a 10-12 éves kort, akkor a főnök megkérdi a gyerek apját, hogy van-e olyan nagybácsi aki segít a gyerek fülét átfúrni mert a nagybácsinak kell ezt csinálnia. A nagybácsinak el kell készítenie fából a fülbevalót, ha nincs akkor addig nem beavatva. Az előkészületekhez tartozik, hogy folyamatosan énekelnek és mítoszokat mondanak. Akkor van a felnőtté avatás amikor a halottábrázolás elkészül. A lányok felnőtté avatása bonyolultabb mint a fiúké. A pubertás kor elérésétől a lányokat 2 évre bezárják egy a kunyhóba és csak este mehetnek ki, de akkor is csak az anya jelenlétében. Nappal nem mehetnek ki, a férfiakat nem nézhetik meg. A hajukat nem lehet levágni. …

Boglár Lajos: – Van egy olyan jelenet, (egyik filmemen) hogy amikor két év után kiengedik a lányt a kunyhóból, a bőre olyan világos lesz mint egy fehér emberé és a haja eltakarja az arcát

Uaripira Yawalapiti: – … A beavatás része az, hogy a haját levágják és részt vehet a férfiak táncában. Ezután a rituális elzártság után “Bozótiskolában” kell résztvennie, ahol felkészítik arra, hogy felnőtt tagja legyen a közösségnek. A Bozótiskola a törzsi tradíciókat alkotja.

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Milyen nagyobb ünnepek vannak a falujában?

Uaripira Yawalapiti: – A törzsek összejövetelekor egy birkózóversenyt mutatnak be. A dárda vége be van hajlítva, hogy meg ne sértsék egymást. ez rituális köszntés. (Huaro Rítus) Ha egy saman meghal, akkor kivágnak egy fatörzset és emberformára festik. Ez szimbolizálja az elhunytat. Hetekig tartó rítus ez, sokszor ilyenkor van a beavatás is, a törzsi jeleket elhelyezik, a fülét átfúrják a felnőtt korba lépőnek. Amikor elkészítik a fatörzset akkor a férfiak egy része azerdőben keres menedéket és felkészül a másnapi bírkózásra. Ezen öt különböző törzsnek a tagjai vesznek részt. Ez több napig tart, majd a bírkózóversenyek után leszedik az összes díszt magukról, majd a fatörzset bedobják a folyóba

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Nő, lehet-e saman?

Uaripira Yawalapiti: – Nálunk nem

Boglár Lajos: – Én is csak a Guarani törzsnél találkoztam egy samannővel de ő csak “asszisztens” lehetett, mert gyógyítani nem gyógyíthatott

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Külön tisztelet jár-e neki mert saman?

Uaripira Yawalapiti: – Nem jár külön tisztelet

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Egy törzsben, hány saman van?

Uaripira Yawalapiti: – Általában egy saman van és a saman a főnök, a szellemi vezető is egyben. Áprilisban a törzsek összejövetelén – ahol több saman is találkozik – kicserélik a gondolataikat, rítusokat, ideákat, módszereket

==== saman.org.hu ===

Boglár Lajos beszélgetése Uaripira Yawalapiti-vel, egy brazil sámán-nalH.K.: – Miről szól a saman éneke? (kazettán)

Uaripira Yawalapiti: – Egy Dzsamari nevű rítus ének. Amikor a bírkózáshoz készülődnek ezt éneklik. Lényegében arról szól, hogy a nyilaknak a hegyét be fogom hajlítani nehogy megsértsem a partneremet.

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Milyen kapcsolatban van az elhunytak szellemeivel?

Boglár Lajos: – Nincs kapcsolatban. A halál egy folyamat náluk és ha meghal valaki a szelleme eltávozik és nyugodtan elküldik a szellemet (Bizonyos törzseknél van így)

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Hogyan éri el a Megváltozott Tudatállapotot, használ-e valamilyen hallucinogén szert?

Boglár Lajos: – Ezen a vidéken nem használnak hallucinogén anyagokat. Csörgőt használnak. Viszont lényeges, hogy abban a csörgőben milyen anyagok vannak, milyen bogyók amelyeket külön a tenyérbe kell dörzsölni, mert ezek is a segítőszellemek anyagát jelenti. Itt egy gyantás anyagról van szó

==== saman.org.hu ===

H.K.: – A samanon kívül mások is eshetnek révületbe?

Uaripira Yawalapiti: – Igen. mások is, akik kapcsolatba tudtak lépni Maucilóval a Teremtővel de ez falunként változik.

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Saman lehet-e testi fogyatékos?

Uaripira Yawalapiti: – Vannak olyan samanok akiket boszorkányoknak (hívnak) minősítenek. ezek varázsolnak sok ember halálát okozzák, okozhatják. Nagyon sok ilyen gonosz saman a testi fogyatéskosságból kerül ki. A villámokban is gonosz samanokat vélnek.

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Mi a sorsa fogyatékosan született csecsemőknek?

Uaripira Yawalapiti: – Eltemetik

==== saman.org.hu ===

H.K.: – A beavatása, hogyan történt?

Uaripira Yawalapiti: – Első és legfontosabb az, hoyg azokból lesz asaman akik nagyon betegek lesznek, akik érzékenyek bármilyen betegségre. Ilyenkor a szülők szerepe nagyon fontos és egy kagylóhéjakból csiszolt erőt adó nyaklánc amelyet a jelölt nyakába helyeznek és egy meglévő samannak a segítségével a szülő próbálja kiűzni belőle a betegséget. Az első konfontráció, hogy milyen szellemekkel azonosul megerősíti, hogy ő is gyógyító saman lesz

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Milyen istenekben, szellemekben hisznek?

Uaripira Yawalapiti: – Egy istenség “Mauciló” a teremtő isten segítségével gyógyítunk. Lehet, hogy más törzseknek külön szellemek segítségével gyógyítanak

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Mi a feladata?

Uaripira Yawalapiti: – Az én törzsemben kizárólag gyógyítással foglalkozok és a beavatási rítusokok, de csak akkor ha mélyebb betegségről van szó mert a szülők is ismerik a gyógynövényeket és ők is tudnak gyógyítani. A nyaklánc szellemeket reprezentál de egyben fizetség is

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Milyen módon kerül kapcsolatba a szellemvilággal, milyen gyakran történik ez? Van-e szellem segítője és kitől tanulta ezt a módszert?

Boglár Lajos: – Erről nem beszélhet, mert az apja nem hatalmazta fel, hogy beszélhet róla valakinek (Tabu)

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Hogyan védi meg magát a rossz szellemektől? Hogyan különbözteti meg a jó és rossz szellemeket?

Uaripira Yawalapiti: – Nincsenek ilyen szellemek nálunk

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Elmesélné-e egy alsó vagy felső világba való utazását?

Uaripira Yawalapiti: – Erről nem beszélhetek

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Hogyan gyógyít náluk egy saman?

Uaripira Yawalapiti: – Megálmodja a betegséget az a bizonyos samanjelölt akit a betegség is megszállt és megint visszatér arra, hogy lényeges az apa szerepe és a szimbolikus tartalmú nyakláncok, melyeket a gyógyuló saman nyakába helyeznek azt, egy, egy hónapos önnmegtartóztatás követi és utánna kísérletet tesz, hogy megpróbál meggyógyítani valakit. Ezután több hónapig nem érintkezhet egy sor emberrel és azután monják meg neki, hogy meggyógyult

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Mivel gyógyít (energia)?

Boglár Lajos: – A teremtő hérosztól kapja az erőt amellyel a saman gyógyít. Folyamatosan tanul is. A Kamayura samanok összehívják a többi samant tapasztalat cserére. A tenyerében gyógyító szellem van. ráteszi a tenyerét a fájó testrészre és a kezében lévő gyógyító elemet rádörzsöli a fájó testrészre majd a saját szivarjából megfüstöli ezt a részt. Háromszor-négyszer kell megismételni azt a masszírozó folyamatot, másnap délelőtt, délután többször, több napon keresztül és meg fog gyógyulni az illető

yawalapiti
Fotó: http://totallycoolpix.com/2012/08/the-yawalapiti-tribe-quarup-ritual/

==== saman.org.hu ===

H.K.: – Ha a saman nem tud meggyógyítani egy beteget, orvoshoz viszik-e?

Boglár Lajos: – A falu közelében – de még távol sincs orvos, még aszpirin sincs, csak saman van

=== saman.org.hu ===

H.K.: – Orvos küld-e beteget sámánhoz?

Boglár Lajos: – A varjú indiánoknál vettem részt egy több napos gyógyítási kísérleten, egy fő saman és három segédje egy idős asszonyt próbált meggyógyítani akit egy kórházból hoztak oda. Az orvos és az ápolónő is végigasszisztálta ezt a gyógyítási kísérletet. Reggelre – egyébként az asszony a főnök anyja volt – a főnök azt mondta, hogy a betegség mélyen van (16 gyógyító ének, masszás, füstölés volt a szertartáson). Ezután visszavitték a St. Paul-i kórházba. A doktortól megkérdeztem, hogy először mit állapítottak meg, azt mondta: tüdőrák. A samanok szerint vannak felületi és mélyebb betegségek

==== saman.org.hu ===

H.K.: – A sámánt ki gyógyítja?

Uaripira Yawalapiti: – Egy másik sámán

 =VÉGE=

Ezt olvastad már?

Riport Txana Ixa-val (törzsi vezető és sámán) az ayahuasca-ról

Riport Txana Ixa-val (törzsi vezető és sámán) az ayahuasca-ról

Eindbaen.nl újabb riportja, ezúttal Txana Ixa-val aki törzsi vezető és sámán. Ezúttal többek között az ayahuasca-ról is beszél.